El Mètode Forma-t

Mètode d'Ensenyament-Aprenentatge per a la Generació d'Impacte Social

Com a educadors de futurs professionals, hem desenvolupat una metodologia d'ensenyament amb un enfocament transformador centrat en valors, competències i impacte social positiu.

Per això, hem dissenyat un espai de formació orientada a l'ocupació, en què, a més de desenvolupar competències tècniques i humanes, inspiri els estudiants a generar canvis positius a les seves comunitats mitjançant una pràctica professional ètica, inclusiva i orientada al benestar de les persones.

Pilars del Mètode

Valors Centrals

Igualtat, coeducació, respecte, honestedat, ètica i professionalitat.

Estratègies Pedagògiques

Aprenentatge cooperatiu, enfocament constructivista i desenvolupament competencial.

Dimensions Integrades

Inclusió, orientació cap a l'ocupació, promoció de la salut, benestar i autocura.

Impacte Social

Aprendre a transformar l'entorn des de l'àmbit professional.

Estructura del Mètode

Aprenentatge Basat en Valors
  • Igualtat i coeducació:
    • Incorporar activitats en què es visibilitzin aportacions de diferents gèneres i cultures a l'àmbit professional.
    • Dissenyar projectes on s'analitzin i busquin solucions a desigualtats reals a l'entorn laboral.
  • Respecte i honestedat:
    • Fomentar debats ètics sobre dilemes laborals.
    • Dinàmiques per identificar i gestionar prejudicis, tot promovent l'empatia i l'honestedat.
Aprenentatge Actiu i Cooperatiu
  • Metodologies actives:
    • Projectes basats en problemes (PBL): Resoldre reptes vinculats a la pràctica professional.
    • Aprenentatge per projectes: Dissenyar iniciatives reals per a la comunitat, com a campanyes de conscienciació hàbits saludables.
  • Dinàmiques cooperatives:
    • Rols definits en equips per fomentar la interdependència positiva.
    • Espais per a reflexió grupal sobre èxits i àrees de millora.
Desenvolupament de Competències Tècniques i Humanes
  • Competències tècniques:
    • Enfocades a les necessitats específiques de cada disciplina professional, amb èmfasi en la pràctica.
  • Competències humanes:
    • Soft skills: comunicació efectiva, treball en equip, lideratge, gestió del temps.
    • Ètica professional: Crear un codi de conducta professional amb els estudiants com a part de la formació.
Orientació cap a l'ocupació
  • Programes de preparació professional
    • Tallers de currículum, entrevistes i xarxes de contacte professional.
  • Simulació dentorns laborals:
    • Realitzar pràctiques en escenaris reals o simulats que reprodueixin els desafiaments del sector.
  • Foment de l'emprenedoria:
    • Dissenyar projectes on els estudiants desenvolupin idees de negoci o solucions innovadores.
Inclusió i Diversitat
  • Aplicar el Disseny Universal per a l'Aprenentatge (DUA) per garantir que tots els estudiants puguin participar i aprendre sense barreres.
  • Sensibilització mitjançant tallers i activitats que tractin igualtat, multiculturalitat i accessibilitat.
  • Estratègies de acompanyament individualitzat: Tutories i seguiment socioemocional per a estudiants en situació de vulnerabilitat.
Promoció de la Salut i Benestar Emocional
  • Salut física:
    • Fomentar la pràctica d'hàbits saludables com l'esport, la nutrició, la higiene del son, l'entrenament biopsicosoci.
  • Regulació emocional:
    • Tallers d'intel·ligència emocional per aprendre a identificar, expressar i manejar emocions.
    • Incorporar pràctiques de mindfulness i relaxació a la rutina acadèmica.
  • Benestar comunitari:
    • Crear espais segurs on els estudiants puguin compartir preocupacions i rebre suport.
Impacte Social com a eix Transversal
  • Projectes comunitaris
    • Els estudiants dissenyen i implementen solucions pràctiques que beneficiïn el seu entorn (ex: optimització de recursos, inclusió digital).
  • Servei-aprenentatge
    • Vincular l'aprenentatge amb el servei comunitari, com oferir suport tècnic o professional a grups vulnerables.
  • Mediació social
    • Capacitar els estudiants per actuar com a agents de canvi en contextos de conflicte o exclusió.

No és el mateix tenir un títol que ser un professional.
Prepara't per SER

Desplaça cap amunt