El Mètode Forma-t
Mètode d'Ensenyament-Aprenentatge per a la Generació d'Impacte Social
Com a educadors de futurs professionals, hem desenvolupat una metodologia d'ensenyament amb un enfocament transformador centrat en valors, competències i impacte social positiu.
Per això, hem dissenyat un espai de formació orientada a l'ocupació, en què, a més de desenvolupar competències tècniques i humanes, inspiri els estudiants a generar canvis positius a les seves comunitats mitjançant una pràctica professional ètica, inclusiva i orientada al benestar de les persones.
Pilars del Mètode
Igualtat, coeducació, respecte, honestedat, ètica i professionalitat.
Aprenentatge cooperatiu, enfocament constructivista i desenvolupament competencial.
Inclusió, orientació cap a l'ocupació, promoció de la salut, benestar i autocura.
Aprendre a transformar l'entorn des de l'àmbit professional.
Estructura del Mètode
- Igualtat i coeducació:
- Incorporar activitats en què es visibilitzin aportacions de diferents gèneres i cultures a l'àmbit professional.
- Dissenyar projectes on s'analitzin i busquin solucions a desigualtats reals a l'entorn laboral.
- Respecte i honestedat:
- Fomentar debats ètics sobre dilemes laborals.
- Dinàmiques per identificar i gestionar prejudicis, tot promovent l'empatia i l'honestedat.
- Metodologies actives:
- Projectes basats en problemes (PBL): Resoldre reptes vinculats a la pràctica professional.
- Aprenentatge per projectes: Dissenyar iniciatives reals per a la comunitat, com a campanyes de conscienciació hàbits saludables.
- Dinàmiques cooperatives:
- Rols definits en equips per fomentar la interdependència positiva.
- Espais per a reflexió grupal sobre èxits i àrees de millora.
- Competències tècniques:
- Enfocades a les necessitats específiques de cada disciplina professional, amb èmfasi en la pràctica.
- Competències humanes:
- Soft skills: comunicació efectiva, treball en equip, lideratge, gestió del temps.
- Ètica professional: Crear un codi de conducta professional amb els estudiants com a part de la formació.
- Programes de preparació professional:
- Tallers de currículum, entrevistes i xarxes de contacte professional.
- Simulació dentorns laborals:
- Realitzar pràctiques en escenaris reals o simulats que reprodueixin els desafiaments del sector.
- Foment de l'emprenedoria:
- Dissenyar projectes on els estudiants desenvolupin idees de negoci o solucions innovadores.
- Aplicar el Disseny Universal per a l'Aprenentatge (DUA) per garantir que tots els estudiants puguin participar i aprendre sense barreres.
- Sensibilització mitjançant tallers i activitats que tractin igualtat, multiculturalitat i accessibilitat.
- Estratègies de acompanyament individualitzat: Tutories i seguiment socioemocional per a estudiants en situació de vulnerabilitat.
- Salut física:
- Fomentar la pràctica d'hàbits saludables com l'esport, la nutrició, la higiene del son, l'entrenament biopsicosoci.
- Regulació emocional:
- Tallers d'intel·ligència emocional per aprendre a identificar, expressar i manejar emocions.
- Incorporar pràctiques de mindfulness i relaxació a la rutina acadèmica.
- Benestar comunitari:
- Crear espais segurs on els estudiants puguin compartir preocupacions i rebre suport.
- Projectes comunitaris:
- Els estudiants dissenyen i implementen solucions pràctiques que beneficiïn el seu entorn (ex: optimització de recursos, inclusió digital).
- Servei-aprenentatge:
- Vincular l'aprenentatge amb el servei comunitari, com oferir suport tècnic o professional a grups vulnerables.
- Mediació social:
- Capacitar els estudiants per actuar com a agents de canvi en contextos de conflicte o exclusió.